Sunday, October 31, 2010

dia

dia suka sebab dia suka
dia benci sebab dia benci
tak perlu persoal setiap segala

biarkan dia begitu
sewajarnya dia sebegitu
itu dunia dia
cerita dia
mimpi dia
angan dia
tak perlu sibuk mengatur segala
yang pasti semuanya ada

dia dengan dunia dia
kau dengan dunia kau
tak perlu terhegeh-hegeh
biarkan dia sendiri
menentu apa yang pasti
buruk baik tanggung sendiri
pahit manis nikmati sendiri
sayang benci alami sendiri
hidup mati rasa sendiri

kerana itu dia
nafsu dia
mahu dia

asrul mohamad
31.10.2010
03:14am

13 comments:

  1. cantik sgt puisi ni..tp cm ad pngaruh gaya bahasa fynn jamal..kn? haha..
    tp cntik...
    ko tujukn o mksudkn siape ye dgn puisi ni?
    tringin nk korek..hhuhu~~
    mola

    ReplyDelete
  2. mila>kan?? aku blajar something drpd fynn jamal!
    b4 this aku x brani nk wat puisi dr sudut pndangan dri manusia 2 sendiri dgn mnggunakan 'aku', 'kau'.. sbab aku x pndai nk olah mcm mana.. skang aku dha reti ckit2!
    credit to fynn jamal!
    owhh.. xde kena mngena ngn aku pn..
    b4 aku tido pg td, aku terbayang2 mcm2 situasi yg bkn aku, 2 yg byk aku mrepek 2..hahaha

    ReplyDelete
  3. ..ak ad bnyk puisi yg ak wat, yg dr pndgn ak sndri, idup ak sndri.. tp ak xbrani kasi org bace..huhu~~sadis bunyi'y~~
    mola

    ReplyDelete
  4. huhu..biasa la 2, aku pn cam 2gak..
    apa kata ko pn establish 1 blog n publish sume puisi ko..
    tp sejujurnya bg aku puisi ko mmg best!
    rasa cam real..haha

    ReplyDelete
  5. imaginasi ko mkin kreatif, n vocab ko mkin luas,o rathr, ko gne lbih variasi dlm vocab yg sedia ad..
    kalu bce puisi2 fynn jamal, nmpk gmbaran dri die yg sbnr'y penyedih, n sntiasa sunyi wlupn skliling die riuh,anyhow,ksunyian dia mbuahkn puisi2 yg mnghiburkn org skliling..i wonder, is she happy with her life?

    ReplyDelete
  6. nk je buat blog, tp ak xpndy brcerita dgn tulisan..
    puisi ak pasal idup ak,kalu publish sume, sume org akn tau kisah ak yg xla indah nk dkongsikn dgn org ramai..ko pn tau..
    best? haha..xla,xseberapa kalu nk dbndingkn dgn ko pnye..ak ska bce ko pnye, tmbh yg latest2 ni ha..anyway,thnks~~
    mola

    ReplyDelete
  7. ringkas dan bersahaja...
    :)

    Qirabella

    ReplyDelete
  8. teruskan berkarya!

    ReplyDelete
  9. ade masalah ke ?... napa semua puisi mcm ade benda pendam dlm hati? probs?

    ReplyDelete
  10. anonymous 1> terima kasih!=)

    anonymous 2> semua yg terlahir adalah yg terpendam, tp segala luahan x semestinya dtg dr apa yg sy pendam. saja meletakkan diri dlm situasi sedemikian rupa..=)

    ReplyDelete
  11. selalunye org happy luahkan bende happy.. apa pendapt?

    ReplyDelete
  12. huhu.. mungkin, tp itu klu betul2 yg terlahir itu mmg berdasarkan apa yg dia rasa. sbg penulis kita kena selami lbh drpd 1 perasaan, tak bole ada pd takuk yg sama.
    sbg cth, cuba awk tgk novel2 yg ada, 1 penulis menghasilkan pelbagai jenis jln cerita yg berbeza2, tp tak bermakna penulis tersebut benar2 mengalami pengalamn yg sama mcm apa yg dia tulis kan?
    senang cerita, kita kena bermain dgn imaginasi! =)

    ReplyDelete